Tuesday, April 21, 2009

xpdc Gunung Angsi

(Group XPDC Mount Angsi - 17th April - 19th April 2009)

17hb April - 19hb April 09

Lepas keje that day,rushing lik uma..beg tak pack lagi nie..excited betul nak g angsi. Tepat kul 8 hubby n me pun gerak dari uma. Tinggal la lil' chief dengan nanny..

Perjalanan ke Ulu bendol mengambil masa 2 jam. punyelah laju si zu ni bawak kete..berlumber ala2 F1 kiranyer kami..haha..poyos jea..sampe2 kwsn pkhemahan,masing2 duk tepinga2 nk cari jln masuk..tue la kan..tdi bukan main laju..akhirnyer dgn kebijaksananan ku..(cehh..) jumpa la gak jln masuk. Set2 barang,kami pun bjalan ke tapak khemah. makanan siap menanti..macam tau2 jea masing2 tgh kebulur..selesai pasang khemah kami pun ape lagi..soruuu ler..

(Me n Hubby Enjoying our dinner n our time togather)

Aktiviti malam kami habiskan dgn mandi manda (gaya jaguh kg konon2 nyer) dan sembang2..mcm2 yang jd bualan..pengalaman masing2,kerja(uish..mana2 pun keje)..dan macam2 la..

(Dinner Preparation - Chicken BBQ)

Aku terjaga pg tue dek gelak tawa si zulina, bkn men gelak lagi sorang nie..agaknyer..hidup dier..gelak tue perkara wajib kot..haha..celik2 mata..student2 uniten da sibuk gotong-royong sediakan sarapan pg n bekalan sepanjang pendakian nanti. Masing2 teruja.. Selesai taklimat n pembacaan doa, Tepat jam 1045 pg kami pun memulakan pendakian.

(Semut2 hutan)

Sepanjang perjalanan, aku teruja dgn keindahan flora n fauna..(ceh ayat sastera) 1st stage tak la mencabar sgt. masing2 penuh ngn stamina lagi. happy n menyanyi2 gitu. selepas 20min perjalanan kami sampai ke check point pertama. Rehat sebentar bersama kit kat..haha.. peluang yg ader tak dilepaskan..semua sibuk bergamba..takpe2..suka2 lagi..

Kami teruskan perjalanan..kali nie agak susah sket la.. da mula mendaki..tp tak la tgi mana lagi..dipendekkan cerita,setelah bp kali tah berhenti..ahli2 kongres yg pancit kat blakang tue..1jam setengah klemudian..kami tiba ke check point seterusnya..ha..nie la bmula nyer pendakian kami yg amat mencabar.. 7 tingkat klcc la konon2nyer kan.. sudut kecerunan 85 darjah. mmg payah.. pancit..mmg pancit..

(Trek ke Puncak Angsi - climbing)

Setelah bersusah payah mendaki..akhirnyer 1 jam kemudian kami sampai jugak ke puncak angsi..huu..lega..perkara pertama yg aku buat..pe lagi..bergambo ler..kewajipan..puas bgamba, aku duk berehat sementara menunggu pendaki2 yg lain sampai.sempat gak la tido..penat tak terkata..lemah kepala lutut nie..huh!!

Kami makan tengah hari dgn menu istimewa - maggi kari!! yg mudah dah cepat.. Jam 330ptg kami mulakan perjalanan kami menuruni puncak angsi..kalu dikirakan..masa mendaki lebih kurang 4 jam (sbb bnyk sgt benti nyer) . Dan masa tuk turun plak 2 jam suku. sekali je benti. jgn ingat jalan trun tak mencabar beb..sakit lutut..pinggang nie..

(Pemandangan Dari Puncak Angsi)

(Kasut ku yg terkopak sudah)

(Bergambar di Mercu Tanda Puncak Gunung Angsi)

(Puncak Angsi - The Whole Group)

Kesimpulannyer, xpdc nie mmg sgt seronok sekali.. Kepada sesaper yg tak penah g angsi tue..boleh la cuba. Pengalaman yg mmg tak dapat dilupakan n manis gitu.. bangga la,dapat jugak sampe puncak walaupun tak setinggi Kinabaalu.. Alhamdulillah..

Info kaki2 gunung :

Sirkit Cabaran Mendaki Gunung Negeri Sembilan kembali lagi untuk tahun 2009. Pertandingan kali ini masih di bawah anjuran Kerajaan Negeri Sembilan melalui Unit Penggalakan Pelancongan Negeri Sembilan (UPENS) dgn kerjasama Persatuan Mendaki dan Kegiatan Luar N. Sembilan (MENDAKI N9).Sirkit kali ini akan menampilkan perlumbaan ke 3 buah gunung utama di NS iaitu Gunung Datuk, Gunung Tampin dan Gunung Angsi. Antara yang menarik untuk 2009 ialah ganjaran hadiah untuk pemenang akan ditingkatkan manakala laluan perlumbaan tetap menyajikan cabaran yang lebih menarik. Info berkenaan sirkit ni seperti berikut;
Tarikh:Gunung Datuk - 4 April 2009
2.RM400+plak
3.RM300+plak
4 hingga 10. RM50

Pembayaran Yuran - 7pagi - 9pagi (pd hari pertandingan)
Waktu Pertandingan - 9.30 pagi
Untuk keterangan lanjut, sila hubungi
Unit Penggalakan Pelancongan 06--7659734 atau seketariat MENDAKI N9 ditalian
06-7634830 / fax 06-7634830

Bbee..

1. dahsyat la korang ni yana...hiking tu..akak suspect la oppss respect..caiyok..klu akk mau pancit sudah..hhuhu

2. takpe kak..leh cuber..
    rajin akak baca blog yana..
    trimas....
    luv u lah..

3. hi liana... leh mintak tlg hangar gambar group di puncak yang ada 3 ekor extra dari UniKL tu - gambar saya & 2 student saya. tak tau lak camera siapa ada gambar tu. tq tq tq :D